JOM BUAT DUIT...KLIK AJER

Friday, July 6, 2012

Tips : Penjagaan Rambut Bagi Yang ‘berhijab’


Bagi yang bertudung penjagaan rambut yang rapi adalah sangat penting. Ini kerana keadaan rambut yang tidak terkena udara dalam tempoh yang lama boleh merosakkan keadaan kesihatan rambut. 






Berikut merupakan beberapa tips bagi penjagaan rambut yang sihat buat si pemakai tudung.
  1. Rambut haruslah dicuci secara teratur iaitu dicuci selang dua atau tiga kali sehari. Syampu yang digunakan hendaklah besesuaian dengan jenis rambut anda.
  2. Selepas rambut dicuci, pastikan rambut anda dikeringkan terdahulu sebelum anda memakai tudung. Pemakaian tudung ketika rambut masih dalam keadaan basah akan menyebabkan rambut gagal bernafas dengan baik dan juga ia boleh mengakibatkan sakit kepala.
  3. Memakai tudung menyebabkan rambut tertutup dan menimbulkan bau yang tidak enak kerana faktor kelembapannya. Oleh itu rawatlah rambut anda dengan ramuan rempah ratus sebulan sekali agar ia dapat mengekalkan keharuman rambut anda.
  4. Pemilihan tudung dari material kapas adalah sangat disarankan kerana ia mampu memberi pengaliran udara yang baik supaya kulit kepala dapat bernafas dengan baik. Hendaklah juga sentiasa memastikan tudung sentiasa berada dalam keadaan bersih.


Elakkan memakai tudung yang berlapis-lapis ketika sedang beriadah, kerana semakin tebal tudung yang dipakai semakin sukar kulit kepala untuk bernafas.

No comments:

Post a Comment